donderdag 16 oktober 2014

De ideale klant!

"Bestaat die wel?", zal u zich afvragen? De klant die veel bij u koopt, onmiddellijk betaalt, niet zeurt en u bij iedereen aanbeveelt? "Als je het niet vindt, moet je het bakken", zegt mijn moeder altijd. Maar in dit geval wordt dat moeilijker.
Vooraleer je die ideale klant vindt, ga je best ernaar op zoek of tracht je hem of haar te beschrijven. In marketingtermen heet dat dan: "beschrijf jouw ideale klant"! Oftewel definieer een ijkpersoon (-personen). Dat zijn de toekomstige klanten die idealiter helemaal in aanmerking komen om jouw product of dienst af te nemen.
De bedoeling is dat je een zo volledige mogelijke omschrijving geeft van de persoon:
- waar woont hij/zij?
- inkomen?
- aantal kinderen?
- leeftijd?
- hobby?
- hoe voelt hij zich?
- ...

Eenmaal alles opgelijst, ga je kijken waar die potentiƫle klanten zich ophouden of waar je hen kan treffen en hoe je best de communicatie opstart.
Maak deze oefening eens! Voor mijn eigen activiteit heeft dit meer duidelijkheid gegeven. Je mag steeds de uitkomst opsturen en ik geef graag vrijblijvend feedback.
Een interessante bron over dit onderwerp en nog veel meer vind je op www.ikgastarten.nl Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.