donderdag 9 oktober 2014

Marketingplan voor Marketeer

Een bedrijf of activiteit starten zonder een gedegen marketing- of businessplan is geen goede zaak. Ook iemand die reeds jaren in marketing en verkoop actief is, houdt zich best aan die regel. Met andere woorden, vooraleer definitief te starten had ik voor mezelf een marketingplan opgesteld. Omdat jezelf altijd een "beetje gekleurd" naar de eigen resultaten kijkt, heb ik het destijds door de mangel laten nemen bij Unizo. Een medewerkster van de dienst "starters" deed dat met inzet en verve.
Maar de dingen evolueren. Zo ook mijn marketingplan en de bijhorende activiteiten. Op een bepaald moment stel je dan vast dat je best alles nog eens van nabij onder de loep neemt. Het feit dat je daarbij als marketeer een andere marketeer uitnodigt om mee te helpen, hoeft niet vreemd te zijn.
Na diverse mogelijkheden bekeken te hebben, besloot ik met Ian Muller van Windkracht62 in zee te gaan. Ettelijke keren heb ik zijn website (www.windkracht62.nl) en documenten gelezen om dan ten slotte in te tekenen voor een 2-daagse workshop.

Een echte aanrader! Samen met Ian hebben we de doelstellingen en de aanpak én de keuzes besproken. Het feit dat iemand zegt: "maak nu eens de keuze!" , is daarbij uitdagend.
Maar goed, iedereen zijn rol en momenteel bereid ik 2015 voor.

Daarnaast hebben Ian en ikzelf ook afgesproken dat we "materiaal" en ervaringen uitwisselen. Dat maakt het boeiender en stimuleert om dezelfde oefening met starters uit mijn omgeving te maken.

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.