donderdag 23 oktober 2014

Medewerker voelt klantentevredenheid in zijn portemonnee!

Bron: De Tijd - 21/10/2014
Interessant artikel: "Tevredenheid klanten onderdeel loon bij Belfius"
Tenminste als de vakbonden van de grootbank ermee akkoord gaan.
Ieder bedrijf stelt best de klantentevredenheid centraal, maar het feit dat dit voor 1/3 gaat bepalen hoe groot de bonus van ongeveer 2500 medewerkers van Belfius wordt, is mijn inziens een belangrijk signaal.
In vele "kleinere" bedrijven is er op het vlak van "de klant écht centraal stellen" nog wel een weg af te leggen. De term "CRM - customer relationship management" mag dan wel ingeburgerd geraken, de praktijk en de interne processen hieraan aanpassen moet op vele plaatsen nog gebeuren. Deze periode van het jaar, de budgetperiode, is de gelegenheid om eens kritisch naar de huidige aanpak en de communicatie met de bestaande en potentiële klanten te kijken:

  • wie is onze ideale klant?
  • welke informatie is ter beschikking en welke informatie ontbreekt om een betere service te kunnen geven?
  • communiceren wij (nog) adequaat met onze klanten, maar belangrijker,
  • hoe kan de klant met ons communiceren en wordt alles goed opgevolgd?

Laat het initiatief van Belfius een bron van inspiratie zijn voor de communicatiestrategie met uw klant in 2015, want het is nog steeds die klant die onze boterham betaalt. Marc.

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.