donderdag 13 november 2014

2015 plannen: 5 basisvragen

Ongetwijfeld ben je "nog druk" met de laatste weken van 2014: offertes maken, projecten afwerken, netwerken, ... Maar 2015 lonkt reeds om de hoek. Laat je alles rustig "verder bollen"? Ga je hier en daar iets bijsturen of besliste je reeds om de dingen anders aan te pakken? Welke keuze je ook maakt, stel jezelf de volgende vragen:




  • wat wil ik bereiken (zowel persoonlijk als met je bedrijf)?
  • wat ga ik aanbieden?
  • aan welke doelgroep(en)?
  • hoe ga ik verkopen en waarom zou men bij mij kopen?
  • hoe ga je communiceren?
Het blijven eenvoudige basisvragen maar de ervaring leert dat niet bij iedereen de antwoorden echt duidelijk en stevig gedefinieerd zijn. Nogmaals, stel jezelf deze vragen en schrijf het antwoord uit. Het helpt je (tijdens het jaar) om de gekozen richting aan te houden en de planning te maken betreffende de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. Werk niet ad hoc maar plan de dingen en vermeld wat je wil bereiken en hoe je dat gaat meten!
Een voordeel is dat je voor jezelf en de medewerkers "rust" creƫert en je niet als een kip zonder kop gaat rondhollen omdat een bepaalde datum nadert of omdat een concurrent iets doet. Een ander voordeel is dat je het overzicht over het budget behoudt en je veel gemakkelijker kan beslissen om iets extra's te doen of een geplande activiteit te schrappen of te verplaatsen.

Ik wens je van harte een drukke eindejaarsperiode toe en hopelijk vind je de nodige tijd om een bruisend 2015 voor te bereiden. Marc.

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.