donderdag 20 november 2014

7 Elementen voor contentmarketing in 2015

Het einde van 2014 en het begin van 2015 zijn in zicht: een nieuw jaar, een nieuwe kalender en "nieuwe" voornemens? Businessjaar 2015 betekent een nieuw budget, nieuwe plannen en hopelijk ook opvallende initiatieven op het vlak van marketing en communicatie.
In economisch moeilijke tijden zijn dat de "posten" waar de knip op gaat (ten onrechte!). Maar weinigen roeien tegen de stroom in en zijn overtuigd dat continue communiceren en in contact blijven met de markt hen helpt om te overleven en te groeien.
"Contentmarketing" is en blijft ook voor 2015 erg belangrijk. 

Wat is contentmarketing? 
Contentmarketing is het creƫren en publiceren van content (informatie) met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiƫle klanten.

Op zich een duidelijke en eenvoudige definitie maar geen belofte om het even "tussen de soep en de patatten" te doen.
Net zoals voor marketing en communicatie, vraagt een contentstrategie om planning, voorbereiding en management. Zelfs meer, nadenken en implementeren van de volgende stappen blijft aanbevolen:
  • Contentdoelgroepen
  • Contentdoelstellingen
  • Contentanalyse
  • Contentcreatie
  • Contentdistributie
  • Contentactivatie
  • Management
Ja, 7 belangrijke stappen, want contentmarketing betekent niet af en toe een email uitsturen. Het is werken en zeer minitieus overleggen met welke informatie uw klanten en prospecten "gediend" zijn en hoe hen dat zal aanzetten om meer te kopen of om klant te worden.

Maar goed, nog enkele weken hard werken en hopelijk zie je in december de kans om de planning voor 2015 uit te schrijven. Voor inspiratie kan je steeds terecht bij contentmarketinginstitute.com en uiteraard ondergetekende :-). Succes! Marc


Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.