donderdag 29 januari 2015

De meest effectieve marketing voor KMO's

Infusionsoft heeft recent 408 KMO's gevraagd welke marketing "strategie" voor hun het meest effectief is. De bevraagde groep bestond uit een mix van B2C, B2B en zelfs B2C+B2B bedrijven.
De rangschikking is niet echt een verrassing maar ik wil de lijst graag met jullie delen. Want tussen "weten" en "doen" zit er soms "een ruime spatie" :-). Ondergetekende bekent ook schuld.



Hoeveel van die KMO's vinden nu wat het meest effectief?


  1. Klantenreferenties en mond-tot-mond reclame: 62%
  2. Emailen naar eigen klanten: 34%
  3. Netwerken: 25%
  4. Sociale media: 23%
  5. Search Engine Marketing (SEO en SEM): 14%
  6. Content marketing (zoals blog, FAQ, webinars, ...): 13%
Niet echt een verrassing, toch? Maar passen we deze technieken ook toe?
  1. Maken we gebruik van klantengetuigenissen tijdens het communiceren met klanten en prospecten? Niet alleen op de website een naam vermelden, maar misschien een kort zelf opgenomen filmpje posten. In dezelfde lijn: belonen we onze klant als hij of zij een "niet-klant" bij ons introduceert? Niet altijd mogelijk zegt u! Kan best, maar denk even erg creatief na !! :-)
  2. Emailen naar de bestaande klanten: "Natuurlijk!" Maar is het niet (te) vaak reclame? Tracht waardevolle informatie te bezorgen. Durf te vragen welke onderwerpen uw klanten en prospecten wensen. Bij deze: stuur me een mailtje en wie weet.
  3. Netwerken: behoeft weinig toelichting. Vergeet echter niet dat netwerken iets "op lange termijn" is.
  4. Sociale media: zeker gekend en vraagt dagelijks uw aandacht.
  5. SEO/SEA/SEM: moeilijker... eerder voor specialisten.
  6. Content marketing: persoonlijk had ik verwacht dat deze vorm hoger zou staan. Maar vergis u niet, content marketing is aan een steile opmars bezig en wordt, gecombineerd met een meer gepersonaliseerde communicatie, een zeer doeltreffend marketingwapen.
Beste lezer, bent u het niet eens met deze opsomming of wilt u graag een eigen ervaring met ons delen? Stuur mij een boodschap.

Tenslotte wil ik u uitnodigen voor het event van Lunch & Learn Network, de 26ste februari van 12 tot 14 uur in het Krekelhof. Dominiek Claes van Made in Limburg is onze spreker. 
Deelnemen kost 50,- euro + BTW. Stuur een mailtje met de facturatiegegevens en wij doen het nodige.

Alvast een prettig weekend. Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.