donderdag 15 januari 2015

Waarom doelgerichte marketing ook bij KMO's belangrijk is!

Dagelijks wordt u bedolven onder al dan niet gewenste communicatie en informatie. In de meeste gevallen weet u niet op welke manier de afzender aan uw contactgegevens kwam. Maar godzijdank kan u zich uitschrijven of afmelden.

Deze blog is ook een communicatiemiddel (hopelijk gewenst) en enigszins doelgericht. Mijn bedoeling is om u, de lezer, te informeren over interessante marketingtopics.

Uzelf heeft eveneens waardevolle informatie voor uw klanten.

Stuurt u de juiste berichten naar de juiste klanten?
Weet u waarin uw klanten en (adresseerbare) prospecten echt geïnteresseerd zijn?
  • Verzamelt u bepaalde kenmerken van uw klanten? Denk aan hobby, sport, merkvoorkeur, gezinssamenstelling, huidige leveranciers, aankoopdatum van bepaalde producten die ooit vervangen moeten worden, ...
  • Weet u wanneer de klanten het liefst bij u shoppen? Misschien zijn het bezige bijen die tussen 9 uur en 18 uur echt geen tijd hebben. Ik hoor u denken: moet de winkel dan 24/7 geopend zijn? Neen, en zeker niet wanneer u een webshop heeft, maar eventueel 1 of 2 avonden per maand ietsje langer. Misschien heeft u een product dat u toelaat een afspraak te maken met de klant, zodat hij of zij de winkel gedurende een uurtje voor hem of haar heeft. Is dat geen doelgerichte service?
  • Weet u hoe de mensen gecontacteerd willen worden? Per telefoon, per brief of email, sociale media, ...
  • Heeft u software waarin enerzijds de klassieke NAW- en verkoopgegevens bewaard worden, maar ook die specifieke kenmerken? En kan u daarop selecteren?
  • We kunnen nog wel even doorgaan.
U heeft mijn oproep verstaan: verzamel informatie zodat u uw "boodschap" gericht naar bepaalde groepen van klanten of prospecten kan sturen. Wacht hiermee niet! Een dergelijk database opbouwen vraagt tijd, maar Rome werd ook niet in 1 dag gebouwd. Succes! Marc

Wenst u te overleggen betreffende de "kenmerken" die u best verzamelt, stuur een mailtje!

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.