donderdag 23 april 2015

Conversie - Personalisatie - Invloed

Vorige week dinsdag (14 april 2015) was ik een van de meer dan 400 bezoekers op het event "EMERCE/CONVERSION"
De locatie: Pakhuis De Zwijger te Amsterdam viel grandioos tegen: zeer klein en beklemmend, de content daarentegen beviel des te meer.

24 sessies
Verspreid over 24 sessies, kon je kennis op doen over hoe je een website/webshop best inricht om er op commercieel vlak zo veel mogelijk uit te halen. Wat doe ik best om "de surfer" op mijn site te "converteren": plaatsen van een bestelling, aanvragen info, boeken van een proefrit of demo. Enz. Nee hoor, niet alleen maar theorie maar talrijke voorbeelden van grote en middelgrote bedrijven: Seats2meet.com, Nationale Nederlanden,... 

Tuinieren...
Het principe van A/B testen werd door diverse sprekers toegelicht. Maar in dezelfde zin werd er duidelijk aangegeven dat "eenvoudige" A/B testing langzaam maar zeker vervangen wordt door "personalisatie".
Ja, u ervaart het vermoedelijk dagelijks: gebruik booking.com en u krijgt een constante stroom van info. Koop een boek over tuinieren en .... Soms storend, soms niet. Maar "het echte" personaliseren gaat verder. 

60 seconden
Er zijn momenteel oplossingen die je als eigenaar van een website of websop toelaten de informatie die je wilt tonen, aangepast wordt aan het gedrag van de al dan niet anonieme bezoeker: in real time en binnen de 60 seconden.

Toegegeven: de aanbieders zoals Oracle, SAP of Adobe zijn niet meteen de leveranciers die we gaan uitnodigen maar de thema's "conversie optimalisatie" en "personalisatie" zullen ongetwijfeld doorsijpelen naar de KMO's.

INVLOED

Welke mechanismen zorgen ervoor dat u 'ja' zegt tegen aanbiedingen waar u eigenlijk niet op zit te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van u gedaan willen krijgen? En hoe kunt u deze technieken zelf toepassen?
Interesse? Google dan even op de naam van de auteur van het gelijknamige boek: Professor Robert Cialdini. Deze hoogleraar Psychologie en Marketing beschrijft in zijn bestseller zes wetenschappelijk bewezen beïnvloedingsstrategieën.
Vast en zeker een boek om tijdens de verlengde weekends te lezen ;-)

Pas je dit alles reeds toe, stuur me dan jouw ervaringen!

Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.