woensdag 20 mei 2015

Stop de tijd, pak een Stella...

Ervaring
De meer "ervarenen" onder ons zullen zich deze reclamespot ongetwijfeld herinneren. Ik herinner me een man, op een stoel met een Stella in de hand, ergens in een station waar talrijke mensen rond hem die snel en haastig naar huis gingen.

Snelheid
Dat beeld van snel en haastig naar huis willen, zul je ongetwijfeld in alle grote stations blijven zien. Het enige, toen nog niet zo aanwezig, was het internet en alle aanverwante.

Door het "www", de sociale media en het internet of things en ... is die snelheid van destijds "nog sneller geworden". Helaas, hoor ik sommigen denken.

Wat moet ik doen?
Zonder twijfel zijn er vandaag zaakvoerders van grote en kleine KMO's die zich de vraag stellen: "Wat moet ik hiermee"? Wat moet ik doen? Welke keuze(s) zijn juist om de trein maar niet te missen en die me geen fortuinen kosten? Het "www" wegdenken en hopen dat alles wel in de plooi zal vallen, is niet de juiste strategie. Dat lijkt me duidelijk!

Wat dan?
Stop de tijd! Voor even toch.  Stop de tijd, leun achterover en begin met nadenken over hoe je jezelf, jouw organisatie, bedrijf of activiteit gaat wapenen om met een rotvaart mee de toekomst in te schieten.
Neen, niet ergens een uurtje op een druilerige zondag, of snel-snel wanneer een klant of leverancier een half uurtje vertraging heeft. Neen, neem de tijd, en denk grondig na

  • over wat je wil bereiken
  • over je visie en missie
  • over welke oplossing(en) je de doelgroep(en) wil aanreiken
  • over jouw verhaal en hoe je hierover gaat communiceren
  • over hoe je medewerkers en klanten gaat betrekken om je bedrijf te laten groeien.
Niet alleen!
Heb je antwoorden op bovenstaande vragen, bespreek die dan met je omgeving: mensen die jou kennen en die je vertrouwt. Mensen met de juiste kennis en ervaring. Mensen die durven "out of the box" te denken. Neem je tijd hiervoor en laat alles enige tijd rijpen, maar laat het niet "rot" worden. Nadenken moet en is goed, maar op een bepaald moment hak je best knopen door en begin je aan de uitvoering.

Neem de tijd, neem een Stella (of iets anders)
Vele zelfstandigen en KMO's nemen die tijd niet omdat het dagdagelijkse hen reeds 10, 12 of 15 uur per dag opslorpt. Tot het te laat is.... 
Daarom mijn pleidooi: denk na over de toekomst en aarzel niet om jouw plannen af te toetsen of om advies te vragen aan externen. Eenmaal de doelstellingen duidelijk en de weg er naar toe uitgestippeld, wordt "de snelheid misschien een beetje minder snel".

Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.