woensdag 3 juni 2015

Wacht niet te lang...

Beste lezer,
In de vorige blog adviseerde ik om " de tijd even te stoppen" en na te denken over jouw bedrijf en welke richting ermee uit te gaan. Het klassieke maar oh zo belangrijke "visie/missie en doelstellingen, aanbod, doelgroep, communicatie, ...".

Als je met collega-zelfstandigen of bedrijfsleiders hierover praat, krijg je zo goed als geen tegenkantingen. Men is het volmondig met me eens en men beaamt dat "alles eens goed overdenken en de neuzen in dezelfde richting krijgen", erg belangrijk is. Geen enkele reden om dit niet te doen, maar .....

"Wanneer, Marc? Wanneer?

  • "Ik heb zoveel dingen te doen dat ik hiervoor geen tijd heb". 
  • "Ze kunnen mij nog geen 2 uurkes missen". 
  • "Als ik wat langere tijd weg ben, dan heb ik achteraf zoveel in te halen, dat ik er liever niet aan begin..."
Ik kan dit lijstje nog aanvullen. En het mag dan zo zijn, maar ik ben het er niet mee eens!

Hoe eraan beginnen?
Eén van verschillende mogelijkheden en heel eenvoudig: schaf het boek "De 1-pagina strategie" aan. Neem dit ter hand en leg stap voor stap de uitgestippelde route af.

Ik heb hieromtrent vorige week een opleiding, gespreid over 8 avonden, afgerond. Samen met enkele mede-cursisten en alles onder de deskundige leiding van Ann Vanbergen en Annelies Bakos, beiden actief binnen het UCLL. 
In het najaar organiseren zij dit opnieuw. Hou hiervoor de website van UCLL in de gaten.
Zo, de vraag "hoe?" is dus al grotendeels beantwoord.

En nu nog "wanneer?".
Sorry voor de boute uitspraak: "NU!"
Ik voel me hierin gesterkt door de uitspraak van collega Peter Desmyttere: "marketing is geen reddingsboei". Met andere woorden, wacht niet tot het water bijna aan je lippen staat. Op dat ogenblik heb je erg weinig tijd om iets recht te trekken en heb je de beschikbare middelen (vermoedelijk) reeds geïnvesteerd.

"Hoe" en "wanneer" zijn ingevuld. Wie?
Jijzelf vast en zeker, eventueel bijgestaan door 1 of 2 collega's. En mocht je assistentie appreciëren, het eerste gesprek is steeds vrijblijvend. ;-)

Succes! Marc




Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.